woensdag 19 februari 2014

Reisverslag 03 – North Island – 3

Rangatira, Foxton, Paraparaumu & Wellington

We besloten om van het Tongariri National Park naar Wellington te rijden om daar de veerboot naar Picton te nemen naar het South Island.

Onderweg stopten we bij de golfclub in Rangatira om daar te overnachten en de volgende ochtend een rondje te golfen. Maar het regende en we besloten om door te rijden.

Net voor Foxton stonden er borden met “Dutch Mill” en “Dutch Market” er op. We volgden de borden en zagen een werkende replica van een oude Nederlandse graanmolen. Met het verkopen van Nederlandse producten proberen ze de kosten van onderhoud etc.te dekken.

Van onze camperplaats, aan het strand van Paraparaumu, keken we op het Kapiti eiland. We hebben nog even getwijfeld om er naar toe te gaan om o.a. Kiwi’s te zien. Maar dan hadden we er ook moeten overnachten omdat ze zich overdag niet laten zien.

Op de parkeerplaats in Paraparaunu waen twee camperplaatsen voor “self contained” campers. Of je camper “self contained” is, bepaal je niet zelf. Er zijn strikte regels voor en de camper moet regelmatig gekeurd worden om een geldig “self contained” certifikaat en sticker te krijgen. Een ingebouwde W.C en een vuilwatertank behoren tot de minimum voorwaarden.

Bij dit weer keken we vauit de Camper maar naar de ondergaande zon.

De volgende morgen was het stralend weer. Op de onderste foto is te zien hoe dicht we bij het strand stonden.

Maar later die dag, toen we in Wellington aan kwamen, was het guur en besloten we eerst maar het  “Museum of New Zealand”, beter bekend als “Te Papa”, te bezoeken.

Museums slaan wij meestal over maar “Te Papa” is geweldig. Het prijst zich terecht aan als “méér dan een gewoon museum”. De onderwerpen zijn heel divers zoals de ontwikkeling van Nieuw Zeeland vanaf de komst van de Maori’s tot de hedendaagse emigratie, wetenschap & techniek, flora & Fauna etc. De koe op de foto is gemaakt van “corned beef” blikjes.

Tot nu toe hebben we alleen maar dode kiwi’s gezien en niet op de weg, zoals met andere dieren, maar in het museum. Wij dachten dat een Kiwi een Kiwi was maar zo simpel is het niet. In het museum stonden er vier die zich, waarschijnlijk om geografische redenen, anders ontwikkeld hebben.

Als voorbeeld voor de immigratiegolf, kort na de tweede wereldoorlog, werd de ervaring van de Nederlandse familie Vlaar getoond in het museum.

Uitzicht op de haven van Wellington vanuit het Museum.

De “cable car” brengt je naar het hoogste punt van de grote botanische tuin in Wellington. Oorspronkelijk was de “cable car” gebouwd om de mensen uit de stad naar de hoger gelegen woonwijken te vervoeren.

Uitzicht over Wellington bij het bovenste “Cable Car” station.

Een paar bloemen uit de botanische tuin.

Tot onze verbazing gingen we aan boord van een veerboot van de Stena Line terwijl we bij de Interislander maatschappij hadden geboekt. Later lazen we in de krant dat de Stena Alegra ingehuurd was omdat een boot van Interislander onderweg naar Singapore was om gerepareerd te worden.

Na het vertrek uit Wellington waren het alleen de rokers die zich buiten waagden.